söndag 29 mars 2009

Tvillingsöm

Jag har ju "bara" en vanlig symaskin, en Pfaff 1142 närmare bestämt. Börjar dock bli ruskigt irriterad på tvillingsömmen som den åstadkommer nu. Har mixtrat med diverse inställningar, pressarfotstryck, trådspänning etc, men trots det så känns inte resultatet särskilt elastiskt, sömmen sprack till och med i tvätten för ett av mina alster och det känns ju verkligen inget bra.

Hur får ni andra till det med tvillingsöm? Eller ska man se sig om efter en alternativsöm till fållar?

2 kommentarer:

  1. Håller på och tittar runt lite efter att köpa en ny maskin. (Har haft en mkt enkel lånad Toyota som nu gått sönder.) Du kanske redan vet detta, men... När jag tittat runt så har jag fått förklarat att vissa maskiner inte har en trådspänningsplåt som man trär en tråd på varje sida om när man trär maskinen för tvillingsöm. På dessa maskiner tvinnar sig trådarna sig lätt och det blir ingen bra tvillingsöm. Vet inte alls vad det är för maskin du har, men detta var bara ett snabbt tips.

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för kommentaren! Pfaffen jag har i min ägo har denna trådspänningsplåt. Fick dock för någon vecka sedan tipsat om att dra upp trådspänningen rejält, betydligt högre än instruktionsboken säger och det var det som gjorde skillnaden! :-) Nu blir det fin tvillingsöm med fin sicksack på baksidan!

    SvaraRadera